Tiehen leivottu teräs
tasoittaa muhkurat, bakteerit täyttävät betonin raot. Itseään korjaava asfaltti
ja betoni voivat helpottaa kunnossapitoa. HS/Tiede 24.2.2016
Hollannissa on keksitty ja
kokeiltu tapaa korjata asfalttipäällysteen raot kuumentamalla päällysteen
bitumi tien pinnassa 80-95 asteiseksi induktiomenetelmällä. Delftin teknillisen yliopiston professori
Schlangen esitteli itsestään korjautuvia rakennusmateriaaleja vastikään
Yhdysvaltain tiedeviikolla Washingtonissa, kirjoittaa toimittaja Matti
Mielonen.
Delftiläisten oivallus on
lisätä bitumiin teräslangan palasia. Kun
korkeakoulun tekemä induktiokuumennin ajaa pinnoitteen päällä, teräslangat
kuumenevat ja sulattavat bitumia. Kun bitumi sulaa, asfaltti tiivistyy
uudelleen. Terästä on bitumissa varsin vähän, noin viisi painoprosenttia.
Bitumia on asfaltin painosta noin neljä prosenttia.
Induktio on tuttu
esimerkiksi nykyaikaisista induktioliesistä. Se perustuu voimakkaaseen
magneettikenttään, joka tuottaa teräkseen sähkövirran. Keinoa käytetään
yleisesti teollisuudessa romuraudan sulattamiseen. Hollantilaisten keino
kuulostaa tältä osin toimivalta, jos he saavat teräslangat bitumiin järkevästi,
arvioi tehoelektroniikan professori Jorma Kyyrä.
Itsestään korjautuva betoni
tarvitsee vielä vähemmän huoltoa kuin asfaltti. Betonissa työn tekevät
bakteerit. Ne tukkivat pienet halkeamat kalsiumkarbonaatilla.
Bakteerit pannaan betoniin
pienissä erissä. ”Bakteerit nukkuvat ja alkavat toimia vasta kun saavat vettä
ja happea. Sitten ne alkavat kasvattaa kalsiumkarbonaattia, joka muutamassa
päivässä tukkii mikroraot”, Schlangen selittää.
Bakteerien lisäksi betoniin
voi lisätä vedessä turpoavia polymeerejä. Bakteerit ja polymeeri täydentävät
toisiaan.
”Jos betonin rakoon päätyy vettä, polymeeri
tukkii sen minuuteissa. Bakteerit täyttävät raon muutamissa päivissä
lopullisesti rakentamalla kalsiumkarbonaattia”.
Delftin itsestään korjautuva betoni on osa
Euroopan unionin hanketta, jossa on mukana VTT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti