Lesli Hindleyn viimeinen
musiikinhistorian tunti, jonka aikana
oli tarkoitus käsitellä suomalaista
kansallisromantiikkaa ja nykymusiikkia hurahti niin nopeasti, että
ehdimme vain pienen hipaisun verran tutustua Kaija Saariahon musiikkiin.
Saariahon säveltämä kuulokuva japanilaisesta buddhalaispuutarhasta tuntui
ymmärrettävältä ja äänet tunnistettavilta. Eino Leinon kirjoittama Iltarukous
oli Saariahon säveltämänä oudosti tulkittu; saariahosmaisesti. Laajat intervallit, selitti Lesli. Lukaisin netistä, että atonaalisessa musiikissa
ei useinkaan ole sävellajia, siksi se tuntuu tottumattomasta kuuntelijasta
vaikealta. Kuulijan on vaikea ennustaa tulevia hetkiä!
Ns. tonaalinen musiikki
on sitä vanhaa, tuttua ja turvallista. Sibeliusta kuunnellessa voi jopa nukahtaa, mutta Saariahon
musiikki tuntuu aiheuttavan stressiä siihen tottumattomalle. Auttaisikohan
Saariahon musiikkiin totuttautuminen sietämään paremmin muutakin elämän
epävarmuutta.
Sibeliuksen säveltämät
romanttiset laulut ja 1909 sävelletty Sinfonia nro 3 päättivät
opintokokonaisuuden. Saimme uppoutua harmoniseen kesäidylliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti